بروزرسانی: 23 آذر 1404
واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
واقعیت مجازی چه تأثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟
ایران از صنعت فولاد قوی برخوردار است که این امر آن را در تامین تقاضای فولاد در بخش خودرو خودکفا می کند. این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیت های تولید فولاد از جمله ایجاد کارخانه های مدرن فولاد و پذیرش فناوری های پیشرفته کرده است. این زنجیره تامین داخلی منبع مطمئن و مقرون به صرفه فولاد را برای سازندگان خودرو تضمین می کند و از رشد صنعت خودروسازی ایران حمایت می کند. در سال ۱۳۸۵ به دنبال مقاوت ایران در برنامه هسته ای، موضوع تحریم ها علیه کشور مطرح شد.
- در تمامی کشورهایی که اقتصاد پیشرفته دارند، بخش خصوصی نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست.
- تمايل براي جهاني شدن و فشار رقابتي سنگین موجود، بسیاري از کارخانه هاي تولیدي از جمله کارخانه های خودروسازی را به سمت برونسپاري فرآیند های لجستیکي خود سوق داده است.
- دولت هم در این سال سعی کرد بازار خودرو را به نفع خودروسازان ایرانی و چینی مدیریت کند و با افزایش قیمت دلار در پی اعلام «یأس و نگرانیِ» قدرت های غربی از رویکرد و پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات هسته ای، قیمت خودرو هم به شدت افزایش یافت.
- همچنین براساس اهداف کمی تعریف شده برای صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ مقرر شده که جایگاه ایران در جهان از رتبه ۱۸در سال ۱۳۹۴ به رتبه ۱۵در سال ۱۳۹۶ و رتبه ۱۱در سال ۱۴۰۴ ارتقا یابد.
- شورای سیاستگذاری خودرو در فرودین ۱۳۸۷ توسط علی اکبر محرابیان وزیر صنایع وقت ایران راه اندازی گردید.
می توان گفت تاریخچه خودرو دارای تفسیرهای مختلفی می باشد و افراد متفاوتی ادعا می کنند که خودروهای مختلفی را ساخته اند. اما اگر بخواهیم با قوی ترین دلایل به تاریخ اسناد کنیم، می توان گفت اولین ساخته بشر در زمینه خودروها توسط فردیناند فربیست در سال ۱۶۷۸ ساخته شد. اما پس از گذشت یک قرن خودروی بخاری توسط نیکلاس جوزف کان فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است. می توان گفت موتورهای احتراقی به عنوان بهترین و ضربه زننده ترین نیروی محرکه برای رشد صنعت خودروسازی در سال ۱۸۶۰ توسط یک بلژیکی اختراع شد. پس از گذشت چندین سال شرکت بنز اولین ماشین را با موتور احتراقی به همه جهانیان معرفی کرد. پس از آن نمونه های مختلفی از این ماشین ها در دنیا رواج پیدا کردند که از عمده تولیدکنندگان این ماشین ها می توان به شرکت بنز و رولز رویس شاره کرد.
جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی - ۳ مهر ۱۴۰۲
همانطور که گفته شد در سال 2023 شاهد تغییراتی در صنعت ماشین سازی بین المللی خواهیم بود که کشور ایران نیز از این قافله عقب نخواهد ماند در نتیجه به زودی شاهد پیشرفت بسیاری در صنعت خودروسازی ایران خواهیم بود. این تغییرات بسته به شرایط متفاوت و حتی زمانبر خواهد بود؛ اما شما در صورتی که نتوانید این خودروهای را خریداری کنید می توانید به راحتی اقدام به اجاره ماشین بدون راننده کنید تا تجربه رانندگی با این خودروها را از دست ندهید. به نحوی که دو خودروساز بزرگ ایران از سال 92 با کاهش سودسازی مواجه شدند و حتی سایپا در سال 1396 و ایران خودرو در سال 97 زیان ده شدند. تاثیر قیمت گذاری دستوری تا حدی بود که تمام صنعت خودروسازی در ابتدا با کاهش سودسازی و در نهایت با زیاندهی روبه رو شدند.
دستور رئیسی برای تامین منابع مالی نوسازی شرکت ایران تایر
در پی این موضوع، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو اقدام کردند و در ماده 2 طرح مذکور، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته» حذف شد. اعضای شورای نگهبان معتقد بودند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است. برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو از جمله اقداماتی بود که طی سال 98 توسط وزارت صنعت برگزار شد تا علاوه بر تأمین قطعات ناقصی خودروهای تولیدی، عاملی برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. به نظر می رسد این شرکت به زودی با تمام قوا وارد بازار خودروهای نوین شود و سهمی از بازار را به خود اختصاص می دهد. این پروژه قرار بود به تولید نرم افزار مورد نیاز برای هدایت خودروهای بدون راننده بپردازد، اما پس از مدتی هدفی بزرگ تر یعنی طراحی و تولید چنین خودروهایی را انتخاب کرد.
تحول دیجیتال و توسعه محصولات ایمن و دوستدار محیط زیست
انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند. از طرفی با بررسی میزان تولیدات خودروی کشور طی چهار سال اخیر درمی یابیم که میزان تولیدات کشور در حدود 1 میلیون تن خودروی سواری می باشد. نظر به سند چشم انداز سال 1404 ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور ایران تا این سال باید به تولید 3 میلیون تن خودروی سواری داخلی با مصرف داخلی 2 میلیون تن و صادرات 1 میلیون تن دست یابد.