بروزرسانی: 23 آذر 1404
صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
صنعت خودرو شرکت رهپویان دانش و فناوری فرا
این پروژه با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال ۷۹ با تولید ۲۶ دستگاه سمند به سرانجام رسید اما نکته این بود که مسئولان ایران خودرو نتوانستند هزینه ها را درست مدیریت کنند و قیمت تمام شده آن بسیار بالاتر از حد انتظار بود. از سوی دیگر این خودرو در اولین سال های ساختش عیوب فراوانی داشت که بعدها منوچهر منطقی ضمن دادن وعده ساخت مدل بهینه آن در مهرماه ۸۵ وجود بخشی از این عیوب را تأیید کرد «طراحی بدنه خودرو سمند با استفاده از مهندسی معکوس انجام شد و به همین دلیل، برخی اشکالات در طراحی آن وجود داشت. اما مدل بهینه شده سمند که ۱۷ مورد اشکال اساسی و ۴۷ مورد اشکال جزئی آن برطرف شده در حال تولید است».
- این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است.
- محقق گشتن این موضوع تنها با توانمندسازی خط تولید و بهبود کیفیت، تنوع بیشتر محصولات، کاهش هزینه ها، کشف فرصتهای ورود به بازار و به خصوص ارتقای خدمات پس از فروش میسر می گردد.
- اگرچه چند سالی است که ماشین های الکتریکی تولید شده اند، اما با کاهش منابع اولیه تولید باتری های لیتیومی در این قسمت، به راه حل دیگری برای حمل و نقل آسان و سریع نیاز داریم.
- در بخش های مونتاژ و خطوط تولیدخودروسازان نیز مشکلات مختلفی وجود دارد که بی شباهت به مشکلات در صنعت قطعه سازی نیستند.
- صنعت خودروسازی کشور در وضعیت چندان مساعدی به سر نمی برد، تا جایی که نظر رسانه های خارجی از جمله روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز را به خود جلب کرده است.
این تحریم ها به مرور شدت گرفت و توانست صنایع مختلف کشور را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از این موارد «معامله شرکت های خارجی با ایران» بود که تاثیر شدیدی بر صنعت خودرو ایران گذاشت و اولین تاثیر مستقیم آن در ژانویه ۲۰۰۸ مشخص شد. در این زمان گشایش اعتبار در بانک های دولتی چین برای تجار ایرانی ممنوع اعلام شد و این در حالی بود که ایران خودرو قراردادی را با شرکت خودروسازی چینی به نام «چری» عقد کرده بود.
شورای سیاستگذاری خودرو[ویرایش]
حذف تصدی گری دولت در صنعت، قیمت گذاری دستوری و عرضه کالای نهایی در بورس کالا می تواند جلوی این آثار زیان بار را بگیرد. داغی بازار خودرو در سال 98 هم ادامه داشت و همچنان شاهد اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار بودیم به طوری که این اختلاف قیمت در برخی مقاطع زمانی در مورد خودروهای داخلی تا 130 میلیون تومان هم رسید. این در حالی بود که گاهی با وجود کاهشی بودن قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان شاهد ثابت بودن قیمت کارخانه ای این خودروها بودیم.در مهر ماه اختلاف 10 تا 13 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار در مورد اکثر خودروهای با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان وجود داشت. اختلاف قیمت کارخانه و بازار در حدی بالا بود که هرچند خرید و فروش راکد بود اما باز هم زمینه دلال بازی در این بازار وجود داشت.
قیمت های پیشنهادی امروز
پس از جنگ نیز ساخت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ (پرفروش ترین خودروی اروپا در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، سیتروئن زانتیا (Xantia)، دوو سی یلو و ماتیز، پژو ۴۰۵ و فولکس واگن گل (VW Gol) صنعت خودروی ایران را نزدیک با سایر کشورهای آسیایی اما در حد مونتاژ نگاه داشت. باید در نظر داشت که با از بین رفتن تحریم ها، هزینه های جا به جایی و غیره کاهش یافته و ممکن است از هزینه های صرف شده شرکت ها کاسته شود. برای مثال، در بخش خودرو های مقرون به صرفه و کوچک هنوز تلاش های جدی ای برای رفع نیاز مصرف کنندگان صورت نپذیرفته است.
این شرکت کوشش کرد رویکرد بهتری را در پیش بگیرد و قراردادی جامع تر با گوگل بست. بر اساس این قرارداد، مهندسان فورد به صورت مستقیم با مهندسان گوگل همکاری می کنند تا نرم افزارهای گوگل را برای محصولات فورد بهینه سازی کنند. بر اساس این قرارداد، این دو شرکت همچنین در زمینه توسعه خودروهای بدون راننده نیز با یکدیگر همکاری می کنند. با توجه به چالش های موجود در صنعت خودروسازی کشورمان مانند افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و قطعات تولیدی، قیمت فروش قطعات خودرو، بحران نقدینگی موجود و مشکلات تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی؛ بسیار مهم است تا با بهبود سیستم لجستیکی راهبردهای جدیدی برای مقابله با این چالش ها بیابیم. با توجه به بررسی های انجام گرفته در سال 2019، علارغم سهم قابل قبول کشور از منظر تولید و قرار گرفتن در جایگاه بیست و یکم، آمار بدست آمده نشان می دهد خودروسازی ایران از منظر صادرات و واردات و به دلیل حجم و ارزش کمتر از 1 میلیون دلار در جایگاه صد و ششم جهان قرار گرفته است.